Analyzed by Shri Anand Kiran 'Dev'
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विजयदशमी का महात्म्य
The significance of Vijaydashami
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विजय दशमी नवरात्रि का का अंतिम दिवस है, यद्यपि इससे नवरात्रि से पृथक रखा गया है तथापि शारदीय नवरात्रि इसके बिना संपन्न नहीं होते है। इसलिए विजय दशमी भी एक अनुसंधान की मांग करता है।
(Vijay Dashami is the last day of Navratri, although it is kept separate from Navratri, but Sharadiya Navratri is not completed without it. Hence Vijay Dashami also demands a research.)
नवरात्रि चक्रों के अनुसंधान का विज्ञान है। वही विजय दशमी भी मोक्ष के बाद क्या का विज्ञान है।
(Navratri is the science of researching the cycles. The same Vijay Dashami is also the science of what after salvation(Moksh).
कालरात्रि, महागौरी तथा सिद्धिदात्री के रुप में नवरात्रि शास्त्रियों ने सहस्त्राचक्र की क्रियाओं को समझाया है। वही विजय दशमी शक्ति का शिव में विलय का विज्ञान बताता है। यहाँ शक्ति अदृश्य हो जाती है तथा शिव दृश्य रुप में मिलते है। नवरात्रि आसुरी एवं दैविक शक्तियों के संघर्ष तथा दैविक शक्तियों की विजय का विज्ञान समझाता है।
(In the form of Kalratri, Mahagauri and Siddhidatri, Navratri scribes have explained the activities of Sahastrachakra. The same Vijay Dashami tells the science of the merger of Shakti with Shiva. Here Shakti becomes invisible and Shiva is seen in visible form. Navratri explains the struggle of demonic and divine powers and the science of victory of divine powers.)
विजयोत्सव आसुरी शक्ति शून्य का तथा दैविक शक्ति का शिव के साथ महामिलन का उत्सव है।
(Vijayotsav is the celebration of the demonic power zero and the divine power's merge with Shiva.)
दशहरा का अर्थ आसुरी शक्ति की संपूर्ण हार है, यह उत्सव का नकारात्मक स्वरूप है। जिसमें बारबार दशानन को मारा एवं जलाया जाता है। क्योंकि साधक को अपनी जीत का विश्वास नहीं होता है इसलिए अपने आप को विश्वास दिलाने के लिए ऐसा करता है। इसके विपरीत विजयोत्सव एक सकारात्मक स्वरूप है। जहाँ रावण व राम नहीं, राम ही राम है। मोक्ष का अर्थ है जीव का शिव में रुपांतरण होना। इसलिए यहाँ जीव है नहीं तो रावण वध का विज्ञान कैसे? यह अनुसंधान से सत्य की ओर ले चलता है।
(Dussehra means complete defeat of demonic power, it is a negative form of festival. In which Dashanan is repeatedly killed and burnt. Because the Sadhaka does not believe in his victory, so he does this to give confidence to himself. On the contrary, Vijayotsav is a positive form. Where there is no Ravan and Ram, Ram is Ram. Moksha means transformation of the soul into Shiva. That is why there is no living being here, otherwise how is the science of killing Ravana? It moves from research to truth.)
नौवें दिन जीव मोक्ष को प्राप्त कर लेता है, फिर दशहरे का प्रश्न क्यों आया? इससे समझने की जरूरत है। विजयदशमी के दिन किसी देवी स्वरूप नहीं है। एक दस मुह वाले दैत्य का अंत दिखाया गया है। मोक्ष के बाद शिव ही शिव है, इसलिए जीव दशानन का अंत कर नहीं, राम बनकर अनन्त बनना है।
(On the ninth day the soul attains salvation, then why the question of Dussehra came? This needs to be understood. There is no goddess form on the day of Vijayadashami. The end of a ten-headed monster is shown. Shiva is the only Shiva after salvation, so do not put an end to the death of the soul, but become eternal by becoming Rama.)
समाज में इस दिन को राम बनने की साधना के रूप में चित्रित होना था।
(In the society, this day was to be portrayed as the sadhna of becoming Ram.)
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Karan Singh Rajpurohit
करण सिंह राजपुरोहित
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