श्री आनन्द किरण 'देव' द्वारा विश्लेषित
Analyzed by Shri Anand Kiran 'Dev'
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नवरात्रि के षष्टम दिवस का महात्म्य - कात्यायनी रुप
The significance of the sixth day of Navratri - Katyayni form
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नवरात्रि का छठा दिन को कात्यायनी का रूप दिया गया है। इसे शास्त्र में महिषासुर मर्दिनी के रुप में दिखाया गया है। महिषासुर नारी को भोग की सामग्री तथा नबला मानने वालों का प्रतीक है। माँ कात्यायनी वह बुद्धि है, जिसके प्रकाश से महिषासुर वाली बुद्धि का मर्दन होता है तथा सदबुद्धि के अभिप्रकाश से सुविचार एवं सही सोच का निर्माण होता है। वह बोलता है "या देवी सर्वभूतेषु शक्ति रूपेण संस्थिता। नमस्तस्यै नमस्तस्यै नमस्तस्यै नमो नम:॥" इस प्रकार साधक के मन में विद्या शक्ति का जागरण होता है।The sixth day of Navratri has been given the form of Katyayani. She is shown in the scriptures as Mahishasura Mardini. Mahishasura is a symbol of women who believe in material enjoyment and Nabla. Mother Katyayani is that intellect, by whose light the intellect of Mahishasura is mortified and from the light of good intellect good thoughts and right thinking are formed. He says "Ya Devi Sarvabhuteshu Shakti Rupena Sanstha. Namastasya Namastasyai Namastasya Namo Namah॥" In this way, the Good power (Vidhya shakt)i is awakened in the mind of the sadhaka.
यह साधना समर का अंतिम स्थल आज्ञा चक्र है। जहाँ परा तथा अपरा नामक दो वृत्तियाँ रहते है। वास्तव में पूर्व वर्णित 48 वृत्तियाँ इन दो का विस्तार मात्र है। परा वृत्ति मनुष्य को आध्यात्मिकता की ओर ले चलती है, वही अपरा जगत का आकर्षण दिखाकर अपनी ओर खिंचती है। इसलिए आज्ञा चक्र को सफेद रंग का द्विपंख कमल बताया गया है। यह सभी भूतों का नियंता है, इसलिए यहाँ की शक्ति 'या देवी सर्वभूतेषु शक्ति रूपेण संस्थिता।' कहा गया है।
The last place of this Sadhana war is the Agya Chakra. Where there are two Vrittis called Para and Apara. In fact the 48 Vrittis mentioned earlier are just an extension of these two. The Para Vritti takes man towards spirituality, apra draws it towards himself by showing the attraction of the lower world. That is why Ajna Chakra is said to be a white colored two-winged lotus. It is the controller of all the bhuta, hence the power here is called 'ya devi Sarvabhuteshu Shakti Rupene Sanstha.' Having said.
यहाँ जनलोक की सीमा समाप्त होती तथा तपलोक का अधिकार क्षेत्र आता है। साधक अब तपस्वी कहलाने लगता है। भू, भव, स्व, मह, जन, तप एवं सत्य स्पष्ट अभिव्यक्ति यहाँ तपस्वी अनुभव करता है।
Here the boundary of Janlok ends and the jurisdiction of Tapalok comes. The sadhaka is now called ascetic(Tapsvi). Bhu, Bhava, Svh, Maha, Jana, Tapa and Satya are clearly expressed here the ascetic experiences.)
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Karan Singh Rajourohit
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