नवरात्रि के तीसरे दिन का महात्म्य - चंद्रघंटा रुप(The significance of the third day of Navratri - Chandraghanta form)

श्री आनन्द किरण 'देव' द्वारा विश्लेषित
(Analyzed by Shri Anand Kiran 'Dev') 
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नवरात्रि के तीसरे दिन का महात्म्य - चंद्रघंटा रुप
(The significance of the third day of Navratri - Chandraghanta form) 
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नवरात्रि के तीसरे दिन, दस भुजा वाली देवी चन्द्रघंटा की पूजा का विधान है। इस दिन सांवली रंग की ऐसी विवाहित महिला जिसके चेहरे पर तेज हो, को बुलाकर उनका पूजन करना चाहिए। (On the third day of Navratri, the ten-armed goddess Chandraghanta is worshipped. On this day, such a dark-coloured married woman who has a bright face, should be called and worshiped.) 

नवरात्रि का तीसरा दिन मणिपुर चक्र के अनुसंधान का दिन है। मणिपुर चक्र मेरुदंड में नाभी के पीछे स्थित है। यह दस कमल का चक्र है, जहाँ दस वृत्तियाँ क्रियाशील है। मणिपुर चक्र में दस वृत्तियाॅं लज्जा, पिशूनता, ईर्ष्या , सुषुप्ति, विषाद, क्षय, तृष्णा, मोह, घृणा और भय की होती हैं।
(The third day of Navratri is the day of exploration of the Manipura Chakra. The Manipura Chakra is located behind the navel in the spine. This is the circle of ten lotuses, where the ten vrittis are active. The ten vrittis in the Manipura chakra are of lajja (shame) , pishoonata (Backbiting) , iishhrya (jealousy), sushhupti (sleeplessness), vishhad (sadness), kshay (decay), trishhna (craving) , moh (attachment), ghrina (hatred) and bhay (fear).

भवलोक में ब्रह्म भाव में मस्त होकर नाम रुपी नाव के बल पर स्व:लोक में प्रवेश करता है। यहाँ आग बरसाने वाली वैतरणी बताई गई है। 10 प्रकार की अग्नि से निर्मित है। भवलोक की क्रुरता को ब्रह्म भाव जीत कर स्व:लोक में आता है। यहाँ मणिपुर चक्र की वृत्ति लज्जा का प्रथम सामना होता है, लज्जा मनुष्य में पिशूनता अर्थात चुगली को जन्म देती है। पिशूनता के कारण ईष्या जन्म लेती है। ईष्या की जलन से सुषुप्ति का जागरण होता है। सुषुप्ति अर्थात सबमें कमी खोजना। इससे विषाद अर्थात दु:खी तथा शोकातुर मन बन जाता है। इससे उसमें अच्छाइयों का क्षय प्रारंभ हो जाता है। जहाँ अच्छाई शून्यता वहाँ अतृप्त तृष्णा जन्म लेती है, जिसके बल पर मोह घर बना लेता है। मोह धृणा को तथा धृणा से भय को पैदा करती है। 
(In the Bhavloka, having engrossed in the spirit of Brahma, one enters the svahlok (self world) on the strength of the boat called Naam. Here the Vaitarni that sheds fire has been described. Made of 10 types of fire. By conquering the cruelty of Bhavlok, Brahma Bhava comes to the Self. Here the instinct of Manipura Chakra is the first encounter of lajja (shame) , lajja (shame) gives rise to pishunta(back batting) i.e. slander in man. Because of Pishunata(back batting), iirshhya (jealousy) is born. The burning of iirshhya (jealousy) leads to the awakening of Sushupti (sleep) . Sushupti means finding the lack in all. This creates vishhad (nostalgia) , that is, a sad and mournful mind. Due to this, the kshay(decay) of the good starts in him. Where there is emptiness of goodness, an insatiable trishhna (craving) is born, on the strength of which moh (attachment) builds a home. Moh (attachment) breeds ghrina (hatred)and ghrina (hatred) breeds bhay(fear).) 

वैतरणी की यह दस अग्निपरीक्षा साधक को शाक्त साधना के लिए तैयार करती है। वह अविद्या के विरुद्ध संग्राम करने को तैयार होता है।
 (This ten fire test of Vaitarni prepares the sadhaka for Shakt Sadhana. He is ready to fight against Avidya.) 

तंत्र में मणिपुर चक्र को बहुत अधिक महत्व दिया गया है। यहाँ मणि की भांति तपना पड़ता है। इसलिए साधक को तपस्वी भी कहते है। 
The Manipura Chakra has been given a lot of importance in Tantra. Here you have to burn like a gem. That is why the sadhaka is also called ascetic(tapsvi).
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करण सिंह राजपुरोहित
(Karan Singh Rajpurohit)
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