नवरात्रि के चतुर्थ दिवस का महात्म्य - कूष्माण्डा रुपThe significance of the fourth day of Navratri - Kushmanda form

श्री आनन्द किरण 'देव' द्वारा विश्लेषित
Analyzed by Shri Anand Kiran 'Dev'
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नवरात्रि के चतुर्थ दिवस का महात्म्य - कूष्माण्डा रुप
The significance of the fourth day of Navratri - Kushmanda form
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नवरात्रि का चौथें दिन देवी की कूष्माण्डा रुप में आराधना की जाती है। तंत्र में इस दिन को अनाहत के शोधकार्य दिवस के रुप में चिन्हित करता है। अनाहत चक्र मेरुदंड में दोनों फेफड़ों के बीच स्थित है। 
(Goddess is worshiped in the form of Kushmanda on the fourth day of Navratri. In Tantra, this day is marked as the research day of Anahata Chakra. The Anahata Chakra is located in the spinal cord between the two lungs.) 

अनाहत चक्र आशा , चिंता, चेष्टा, ममता, दम्भ, विवेक, विकलता, अहंकार, लोलता, कपटता, वितर्क व अनुताप नामक बारह वृत्तियों से गिरा हुआ है।
The Anahata Chakra is fallen from the twelve instincts namely hope(Aasha) , worry(Chinta) , effort(Cheshta), love(Mamta), conceit(dambh) , discretion(vivek), perplexity (viklarta), arrogance (Ahankar), greediness (kaptata), , deceitfulness (Lolta), dissension (vitark), and annoyance (Anutap). 

इस स्तर मन स्वलोक पार कर महलोक में प्रवेश करता है। स्वलोक की वृत्ति भय पर विजय पाते ही साधक के मन आशा का जागरण होता है। आशा से चिंता अर्थात चिन्तन का जन्म होता है, जिससे साधक के मन में चेष्टा पैदा होती है। चेष्टा वस्तु से ममता को लगाती है। ममता मनुष्य में दम्भ भरती है। दम्भ के विकलता आती है, जो अंहकार की ओर ले चलती है। अंहकार के कारण क्रमशः लोलता, कपटता, वितर्क व अनुताप होता है। (At this stage the mind crosses the savlok and enters the Mahlok. As soon as the instinct of self-realization is conquered by fear, there is an awakening of hope in the mind of the sadhaka. Anxiety is born out of hope, which creates effort in the mind of the sadhaka. Effort attaches love to the object. Mamta instills arrogance in man. With conceit comes the quirks, which lead to arrogance. Due to arrogance, greediness, deceitfulness, discord and anutaapa are respectively.) 

इसलिए महलोक को वैष्णवीय भाव की जरुरत होती है। मधुर भाव की साधना सब ओर प्रभु की ही छवि के दर्शन कराती है। जिसके बल साधक जनलोक की ओर चल पढ़ता है। (That's why Mahalok needs Vaishnabhav. The sadhna of the sweet spirit leads to the vision of the image of the Lord on all sides. With the help of which the sadhaka walks towards Janlok.) 
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 करण सिंह राजपुरोहित
Karan Singh Rajpurohit
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