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भारतीय पञ्चाङ्ग के अनुसार आज अंतिम श्राद्ध है। मान्यता के अनुसार पितृओं की तृप्ति के निमित्त ब्राह्मणों एवं दीनों को भोजन कराकर पिण्डदान इत्यादि करते हैं। मान्यता तो यह भी है कि यहाँ किया गया दान व भोजन अदृश्य जगत में जहाँ भी उनके पूर्वज है, उनको जैसा का तैसा मिलता है। मैं नहीं जानता हूँ कि यह विज्ञान सत्य है अथवा असत्य। लेकिन इस पर्व ने मुझे श्राद्ध, पूर्वज एवं भारतीय दर्शन को पढ़ने के लिए प्रेरित किया।
(According to the Indian Panchang, today is the last Shradh. According to the belief, for the fulfillment of the ancestors, after feeding the Brahmins and the poor, they do Pind Daan etc. It is also a belief that the donations and food done here, wherever their ancestors are in the invisible world, they get the same. I do not know whether this science is true or false. But this festival inspired me to read Shradh, Ancestor and Indian Philosophy.)
श्राद्ध शब्द का शाब्दिक अर्थ - श्रृद्धा से किया गया दान होता है। इसमें निमित्त एवं के लिए शब्द कई नहीं छिपे हुए हैं। दान शब्द का अर्थ जरूरतमंद के लिए किया गया त्याग से है, इसलिए दान को तप में स्थान दिया गया है। जरुरतमंदों की सेवा को नारायण सेवा की संज्ञा दी गई। यहाँ फल की इच्छा भी समाई ही हुई नहीं है। अत: शाब्दिक अर्थ को प्रमाण मानकर हम कह सकते है कि इससे पितृओं की तृप्ति का जो विज्ञान ।
पढ़ाया गया है, वह पूर्णतया गलत है।
(The literal meaning of the word Shradh is a donation made out of reverence. There are not many hidden words for nimitt and ke liye. The meaning of the word charity is sacrifice made for the needy, hence charity is given a place in austerity. The service of the needy was given the name of Narayan Seva. Here even the desire for fruit is not contained. Therefore, taking the literal meaning of the evidence, we can say that the science of the satisfaction of the ancestors. What has been taught is completely wrong.)
पूर्वज शब्द का अर्थ हमारे पूर्व पुरुष है। उन्होंने हमारे तथा हमारी दुनिया के लिए जो कुछ किया है। वह प्रशंसनीय, वंदनीय एवं नमनीय है। उनके प्रति शुभ भाव रखना हमारा कर्तव्य है। उन्हें नमन करते हुए, अपने भावों को अर्पण करना चाहिए। भाव को ब्रह्म रुप देकर, पितृपुरुषों को ब्रह्म रुप मानते हुए स्वयं ब्रह्म रुप बनकर की गई क्रिया ब्रह्म बन जाती है। उसे भारतीय शास्त्र में पितृयज्ञ कहा गया है।
(The word ancestor means our for fathers. Whatever they have done for us and our world. He is admirable, respected and exemplary. It is our duty to have good feelings towards them. They should bow down and offer their feelings. By giving the spirit as Brahma, considering the ancestors as Brahma, the action done by becoming the form of Brahma itself becomes Brahma. He is called Pitri Yagya in Indian scriptures.) इस प्रकार हमने देखा की पूर्वज एवं पितृयज्ञ में तृप्ति व अ तृप्ति का विज्ञान नहीं समाया हुआ है। अतः श्राद्ध के उद्देश्य एवं कर्म का जो पाठ भारतीय समाज को धर्म के ठेकेदारों द्वारा पढ़ाया गया है, वह पूर्णतया गलत है।In this way we have seen that the science of fulfillment and non-satiation is not included in the ancestors and the pitrayagya. Therefore, the text of the purpose and action of Shradh, which has been taught to the Indian society by the contractors of religion, is completely wrong.)
विषय के अंत में भारतीय दर्शन की ओर चलते हैं। भारतीय दर्शन के अनुसार आत्म एक है तथा आत्मा ही परमात्मा है। अतः स्वर्ग-नरक तथा अतृप्त आत्मा का सिद्धांत भारतीय दर्शन से प्रमाणित नहीं होता है। भारतीय दर्शन में कर्म एवं कर्मफल के सिद्धांत से पूर्व तथा पुनः जन्म के सूत्र समझाया किया गया है तथा आत्मा को सभी संबधों से मुक्त एवं उपर बताया गया है। इन सबमें कही भी पितृओं का तृपण दिखाई नहीं देता है। भारत का भक्ति विज्ञान कहता है कि हम भगवान तथा श्रद्धेय को मात्र अच्छी भावनाएं दे सकते है, इसके अलावा हम उन्हें कोई भी देने का जो प्रयास करते है, वह हमारी अज्ञानता एवं अंधविश्वास का प्रतीक है। अतः हम सप्रमाण कह सकते है कि श्राद्ध अनुष्ठान का सिद्धांत भारतीय दर्शन, भक्ति एवं आदर्श के अनुकूल नहीं है।
(At the end of the topic let's move on to Indian philosophy. According to Indian philosophy, the self is one and the soul is the Supreme Soul. Therefore, the theory of heaven-hell and unsatisfied soul is not proved by Indian philosophy. In Indian philosophy, the principles of karma and karma result before and after birth have been explained and the soul is said to be free and above all relations. Nowhere in all this is the gratification of the ancestors visible. The Bhakti science of India says that we can give only good feelings to God and the revered, apart from this, any effort we make to give them is a symbol of our ignorance and superstition. Therefore, we can clearly say that the principle of Shraddha ritual is not compatible with Indian philosophy, devotion and ideal.)
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